GOLDBERGVARIATIONER er en sansemættet iscenesat koncert, der inviterer sit publikum med langt ind i den besnærende tilstand mellem liv og drøm.
Ursula Andkjær Olsens nye tekst ”Goldberg Variationer” er skrevet direkte til J.S. Bachs tidløse mesterværk af samme navn. Den billedrige tekst reflekterer musikkens gribende stemninger såvel som de mageløst komponerede flerstemmigheder og sindrige systemer i Bachs partitur. Og så er den inspireret af historien om en søvnløs greve.
For 277 år siden skrev Bach de originale Goldbergvariationer – en kompositorisk kraftpræstation: Én eneste harmonisk progression i G-dur bliver forvandlet til hele 30 variationer og en næsten altomfavnende palet af menneskelige udtryk. Det siges, at værket blev bestilt af den bøhmiske greve og Bach-beundrer, Kaiserling, som led af svær søvnløshed. Så kunne grevens hof-musiker, den unge Hr. Goldberg, divertere med de skønne variationer, når søvnen ikke ville indfinde sig. Dét er dog vist bare en historie. Men en god en af slagsen. For den passer til musikken, der med sin lange række af variationer skaber en tilstand, hvor tiden opløses og drømmene kan flyde frit. Denne tilstand er samtidig afsættet for Ursula Andkjær Olsens labyrintisk lagdelte drømmetekst, som flyder ind og ud mellem de 30 variationer.
Opført af skuespiller Signe A. Mannov og akkordeonist Andreas Borregaard i et visuelt rum skabt af Julie Forchhammer og Mikkel Jensen, udgør GOLDBERGVARIATIONER en usædvanlig tværæstetisk oplevelse. En iscenesat koncert hvor Andkjær Olsens nye lyrik vokser sammen med Bachs legendariske musik og hvor tæt samspil og nye refleksioner opstår mellem ord og toner.
”Jeg vil være tro imod de liv, jeg ikke har levet”
fra ”Goldberg Variationer” af U. A. Olsen
Medvirkende: Signe A. Mannov og Andreas Borregaard
Tekst: Ursula Andkjær Olsen
Musik: J. S. Bach
Idé og projektledelse: Andreas Borregaard
Instruktørkonsulent: Olaf Johannesen
Scenografi: Julie Forchhammer
Lysdesign: Mikkel Jensen
PR-foto: Søren Meisner
Økonomistyrring: Teater Får302
GOLDBERGVARIATIONER er støttet af Statens Kunstfond.
Praktisk information
Sted: Koncertkirken, Blågårds Plads, København
Datoer: 5. januar kl. 21 og 6. januar kl. 20
Varighed: 90 minutter
Billetpris: 40 – 140 kr
Bagom Bachs Goldbergvariationer
Goldbergvariationerne, eller ”Aria med forskellige variationer” som værket originalt hedder, er et J. S. Bachs absolutte hovedværker og står som en milepæl i vestlig musikhistorie. Og med god grund: Det enorme værk viser med al tydelighed Bachs suveræne kompositoriske overlegenhed.
Værket åbner med den karakteristiske og udtryksfulde Aria, og derefter følger hele 30 variationer, der alle bygger på præcis den samme akkordstruktur som arien. At kunne skrive 30 variationer på samme skabelon og samtidig give hver enkelt sit helt eget stilistiske særkende, er en kraftpræstation i sig selv. Men ikke nok med det: kompositionen følger flere andre stringente systemer samtidigt. For eksempel kommer variationerne i grupper af tre, hvoraf den tredje altid er en kanon, og for hver kanon øges afstanden mellem kanonstemmerne tilmed med én tone, så stemmernes afsæt hele tiden bevæger sig længere og længere væk fra hinanden. Efter de første 15 variationer kommer pludselig et sats i Overture-stil – en frisk start på anden halvdel – og i variation 30 sammenflettes flere helt forskellige melodier i en opsummerende helhed.
Dog er Goldbergvariationerne heldigvis meget mere end en gigantisk, klingende sudoku. Hver variation er en lille udtryksverden i sig selv, og i løbet af værkets ustoppeligt fremskridende form, kommer musikken rundt i næsten alle hjørner af det menneskelige følelsesspektrum.
Dét er den virkelige kompositoriske bedrift!