I forbindelse med MORDFORSØG PÅ SNEHVIDE anbefaler vi bøger, som de tre karakterer i forestillingen, Snehvide, kongen og dronningen, helt sikkert kunne have glæde af at læse. Her er det Gutkind Forlag ved forlagsdirektør Jacob Søndergaard, der anbefaler bøger til kongens bogreol.
Ane Bjørns billedbog Påfugl skildrer en lille dreng, der gerne vil være påfugl til fastelavn og støder på andres forventninger: en smuk og nænsom fortælling til de mindste, som fortjener at blive en moderne klassiker. Jeg kunne ønske mig for flere drenge (og mig selv og mange af mine midaldrende medmænd) at blive fri for de mest forbenede maskuline stereotyper og være akkurat som de – vi – helst vil.
Daniel Dalgaards Vulkanø er en maskulin rejseroman og en klog og følsom roman om vrede: om at have en vred far og selv at mærke vreden som far – om at prøve at komme overens med vreden mellem fædre og sønner; om manden som nærværende familiemedlem, som forbillede og fejlbarligt menneske.
Jeg genlæste for nylig Joseph Conrads Mørkets hjerte og blev rystet over den. Det var 30 år siden sidst, og først nu anede jeg for alvor dybderne i denne klassiker. Koloniherren Kurtz, intelligent, karismatisk, beundret, beruses af magten og ophøjer sig selv til en halvgud blandt de indfødte omkring den handelsstation i Congos jungle, han har ansvaret for. Kurtz er et sindbillede på kolonialismens gru, men også på konsekvenserne af menneskelig grænseløshed. Han er en skikkelse, vi genkender i historiens diktatorer og nutidens autokrater, men også i maskulint magtmisbrug, hvor det ellers finder sted.
Geir Gulliksen er både i sine romaner og sine essays optaget af at undersøge den moderne manderolles begrænsninger og frirum. Jeg anbefaler hans seneste roman, Den jeg skulle blive, som en grum og meget morsom mandeudviklingshistorie. Geir reflekterer videre over emnet maskulintet i essaysamlingen Hvis jeg var mand, og undgår, som det sig hør og bør i essaygenren, at give kategoriske svar på sine egne åbne spørgsmål.
For nogle år siden fik jeg anbefalet Ernest Hemingways posthumt udgivne roman Edens have, som jeg ikke kendte. Jeg havde ellers ganske faste forestillinger om Hemingway, om hans hypermaskuline liv og værk. Denne roman ændrede mit syn på ham totalt: et trekantsdrama under Sydfrankrigs sol med erotiske rollespil og leg med køn. Det havde jeg ikke ventet, men sikke en åbning af forfatterskabet, som jeg efterfølgende genlæste store dele af med et nyt blik. Det viste sig i øvrigt, at også Geir Gulliksen er fascineret af Edens have.
Jeg har en svaghed for film noir og det gamle Hollywood, også litterært. Filmklassikernes stemning og setting genfinder man i manuskriptforfatteren Alfred Hayes’ udsøgte lille forfatterskab, hvoraf tre romaner er oversat til dansk Mit ansigt ud mod verden, Forelsket og En færdig mand. De har det hele: blå jazz og cigaretrøg og fortvivlede mænd i hotellobbyer i 40’rnes L.A., kødets lyst og sjælens ubodelige ensomhed.
Alt af svenske Klas Östergren. Et et godt sted at begynde er romanen Twist, og derefter er man klar til hovedværket, kæmpetrilogien Gentlemen/Gangsters/Renegater. Jeg har kendt Klas i mange år og er ærlig talt fan. Manden er som værket: elegant og underfundig, anfægtet og humoristisk, samfundskritisk og romantisk. Og så er han en helt: Han var det første medlem af Det Svenske Akademi, der trak sig i protest, da MeToo-skandalen begyndte at rulle. Det gjorde han konsekvent, med Leonard Cohens ord: “I’m leaving the table, I’m out of the game.”
I hele spilleperioden har vi pop-up boghandel i foyeren, hvor du kan købe dig en bog med hjem fra dit teaterbesøg.
Du kan nu deltage i læsekreds på teatret. Læsekredsen har titlen “Man fødes ikke som mand” og læser Geir Gulliksens HVIS JEG VAR MAND. Læs om læsekredsen her.
Dronningens bogreol
Her er det Den Feministiske Boghandel, der anbefaler bøger til dronningens bogreol.
Snehvides bogreol
Her er det NORD – Nordisk Litteraturfestival, der anbefaler bøger til Snehvides bogreol.